Sunday, March 22, 2015

Robins tankar projekt 3

Projekt 3 lider mot sitt slut, och det känns som om det var igår ledarna från Aboprint och Ungmartha var och gästföreläste. Det har gått väldigt fort. Vår uppgift blev att hitta en lösning till Aboprint för hur de kunde öka medvetenheten om dem och deras tjänster. Vårt mål för Aboprint blev därmed att bli top-of-mind i Åbotrakten, samt partiell synlighet i hela södra Finland.

Ibland kändes projektet helt hopplöst eftersom det var svårt att komma på nya idéer åt ett företag i en bransch som vi alla ansåg vara trist och döende. Övningarna kändes ofta meningslösa, och ofta funderade jag på varför vi gjorde dem. Det är ändå roligt att se hur allt faller på plats i slutet, efter att det känts som om vi inte har kommit fram till något. Jag är mycket nöjd med vår presentation och tycker att vi hade bra lösningar åt Aboprint och den positiva respons vi fick av uppdragsgivarna efter presenatationen gjorde att man kunde avsluta med en bra "feelis".


Det som lämnat mest i minne från projektet är hur viktigt det är med ett fungerande grupparbete, och att alla deltar. De tillfällen under projektets gång som alla gruppmedlemmar varit samlade är lätträknade, och gruppens arbete lider såklart av detta. För det första är det svårt för den som varit borta att hänga med i vad som händer, och för det andra är det svårt att komma på idéer om endast två medlemmar från gruppen är på plats. Detta bidrar i sin tur även till att arbetsmotivationen sjunker.

Sen är det även viktigt att hållas koncentrerad under gruppmöten. Ofta har våra tankar cirklat kring något helt annat än Aboprint, vilket gör att det mesta arbete lämnar till sista minuten. Det är den största lärdom jag tar med mig till nästa projekt, att försöka hållas koncentrerad under möten.

Överlag är jag nöjd över projekt 3. Jag är glad att se att vår grupp fungerar bra ihop, om man bara försöker. Jag ser med nöje fram emot nästa projekt!

Robin

No comments:

Post a Comment