Sunday, March 8, 2015

Målgrupper och kanaler


Hela kursens tankar på hurdan Internet är som marknadsföringskanal.
Vad vi gjort under veckan?
På måndagen gjorde vi en workshop om segmentering. Vi segmenterade tryckproduktsmarknaden och valde en målgrupp åt Sporttinappi. Vi valde att fokusera på ungdomsorganisationer i allmänhet, även ungdomsorganisationer som inte traditionellt köper stora mängder som t.ex. scoutkårer.


Vi fick även som uppgift att intervjua en person i vår målgrupp. Wille intervjuade en person som är ledare i en scoutkår. Han kom bl.a. fram till att personen i fråga inte ville bli kontaktad om erbjudanden. Den intervjuade sade även att han antagligen skulle söka tryckprodukter från internet eller fråga rekommendationer av vänner.


På torsdagen diskuterade vi målgrupper och försäljningskanaler. Vi fick presentera internet som en försälingskanal åt kursens alla deltagare. Vi tänkte också på vilka försäljningskanaler skulle vara optimala för just Sporttinappi, och brainstormade allmänt kring försälningskanaler.


Vår mindmap av AboPrint och deras målgrupp och marknadsföringskanaler.


No comments:

Post a Comment