Sunday, March 1, 2015

Modellen och Uppdraget (1.3)

Sammanfattning av den gångna veckan
Under veckan har vi bland annat diskuterat och behandlat begreppet “target marketing” eller målinriktad marknadsföring både på egenhand och under workshopparna vilket innebär att man riktar lejonparten av sin marknadsföring till en målgrupp där man anser att lönsamheten är störst. Enligt Kotler, Armstrong, Wong & Saunders (2008, 410) är detta en mycket bra metod att marknadsföra.
Vi har också börjat med Projekt 3, vilket tangerar just “target marketing”.
Vi har under workshopparna lyssnat på presentationer från företagen Aboprint och UngMartha
I Projekt 3 skall vi svara på frågan;
“Hur kan AboPrint / UngMartha skapa medvetenhet för /om sina tjänster?”


För att hjälpa oss på traven, medan projektet utvecklas så har vi skapat en modell.
Team Know-How’s 4 Steps är den ordningen vi tycker ett företag ska göra när de vill skapa ett starkt brand.

Products are created in the factory, but brands are created in the mind” – Kotler m.fl. (2008, 432)

Team Know-How’s 4 Steps

 

 

Segmentering
En nyckelterm inom marknadsföringen som innebär att man delar upp marknaden i mindre delar för att på så vis kunna erbjuda rätt produkter till rätt marknad. En fördel med segmentering är att man kan ta en produkt och anpassa den så att den passar in i olika segment och på så sätt öka sin försäljning.

Målgrupper
En viss grupp människor som ett visst företag vill sälja en specifik produkt till. Målgrupper används av organisationer för att skapa goda relationer med vissa grupper och kunna sälja produkter som passar dem, t.ex. män 18-25 år.

Differentiering
Betyder att skilja sig på något sätt, bli unik, från företag med likadana eller liknande produkter för att åstadkomma en större konkurrensfördel. Och då produkterna eller tjänsterna inte längre upplevs som perfekta substitut så har de en större chans att lyckas.

Positionering
Hur produkten uppfattas av kunderna jämfört med konkurrerande produkterna. Få kunderna tänka på din produkt först då de funderar på att köpa en specifik produkt med önskvärda egenskaper. Köpbeteendet styrs starkt av positioneringen, ifall kunderna inte känner igen din produkt, köper de knappast den heller.

No comments:

Post a Comment