Sunday, March 15, 2015

Komplettering för workshop 9, 2.3.2015, Markus Laxell

Man kan segmentera Aboprints marknad på några olika vis, m.h.a demografiska variabler, geografiska variabler, beteendemässiga variabler och psykografiska variabler. I detta sammanhang anser jag att de geografiska och beteendemässiga variablerna är till störst nytta och har därför valt att fokusera på dem.
Jag anser att det är svårt att segmentera marknaden i olika åldersgrupper eftersom produkterna Aboprint erbjuder inte direkt inriktas till någon specifik ålders- eller könsgrupp som t.ex. 20-30 åriga män utan deras produkter och tjänster går att köpas av i stort sett vem som helst. Jag har därför istället valt att segmentera marknaden på följande vis, nämligen ungdomsföreningar, företag, sportorganisationer, kontor och evenemang där det behövs olika skyltar m.m.
Sportorganisationer som helhet, beroende på om de är stora eller små, kan tänkas köpa ganska stora mängder produkter av Aboprint via Sporttinappi där de kan få flyers, tävlingsnummer, sportflaskor osv.
Ungdomsföreningar kan tänkas köpa alla möjliga olika produkter som t.ex. affischer för att göra reklam för kommande evenemang, textiltryck för att kunna marknadsföra sin förening eller om de t.ex. vill sälja kalendrar för att få in lite pengar till kassan så kan de tänkas vända sig till Painonappi som är en del av Aboprint.

Kontor och övriga företag kan i sin tur behöva olika kontorsmaterial som flyers, visitkort, kuvert, olika stämplar osv, alla dessa är sådant som troligen kommer att beställas antingen ganska frekvent i små satser eller med ganska långa pauser för att de sedan skall lägga in en stor beställning.

No comments:

Post a Comment