De olika marknads-kommunikationskanalerna som finns är bl.a.
Youtube, email, hemsidor, bloggar, reklambrev, reklam på nätet, d.v.s. internet
som en helhet.
Internet i allmänhet är en väldigt bra kanal att använda sig
av eftersom det används väldigt flitigt av de unga vuxna i dagens samhälle.
Genom att erbjuda god information på olika plattformer som sociala medier,
företagets webbsidor eller bloggar kan konsumenterna lätt söka upp den
information de anser vara relevant för tillfället och undersöka/jämföra det med
konkurrenterna. Många företag använder sig därför flitigt av internet för att
kunna nå ut till en bred grupp samtidigt som de även kan inrikta sig speciellt
på en viss målgrupp som t.ex. sportföreningar. Ett stort plus är att företagen
lätt kan erbjuda bra lösningar för dessa sportföreningar som är lätta att
hitta, ett minus är dock om företaget lägger ut för mycket information så kan
det kännas överväldigande och därmed i värsta fall skrämma bort potentiella
kunder.
Eftersom målgruppen som valdes är ungdomsorganisationer som
helhet anser jag att kanalen som målgruppen mest använder är internet, av den
enkla anledningen att unga idag har väldigt lätt att hitta relevant information
på nätet om den produkt de vill ha. Av egen erfarenhet, i de
ungdomsorganisationer jag själv medverkat i, kan jag säga att de flesta inte
vill bli uppringda av företag och få höra om specialförmåner eller erbjudanden
de har utan hellre söker upp informationen själv eller förlitar sig på
rekommendationer av bekanta. Ett sätt som de flesta ungdomsorganisationer kan
tänka sig att bli kontaktade på är dock reklam via email.
Aboprint använder sig för tillfället av ett flertal olika
kanaler som traditionell massmedia, alltså annonser i tidningar, men de
använder sig även av nätet till en ganska stor del m.h.a. facebook, twitter och
youtube. Jag tycker att Aboprint använder sig av internet på ett bra sätt, de
har en facebooksida där de med jämna mellanrum laddar upp nya inlägg och laddar
även upp filmer på youtube, de använder sig dock inte så mycket av Twitter,
vilket är något de skulle kunna förbättra.
Den nuvarande huvudkanalen, alltså internet, anser jag att
används ganska flitigt av Aboprint men här finns även plats för förbättring. Jag
anser att de bör använda sig bättre av facebook för att på så vis kunna nå ut
till målgruppen på ett bättre sätt, de bör försöka få till mera konkreta inlägg
på både svenska och finska och inte främst finska inlägg som finns på deras
sida just nu. Deras webbsidor är ganska bra strukturerade enligt mig och här
finns inte mycket som kan förbättras avsevärt, innehållet erbjuds även både på
finska och på svenska.
No comments:
Post a Comment