Sunday, March 15, 2015

Komplettering för workshop 10, 5.3.2015, Markus Laxell

De olika marknads-kommunikationskanalerna som finns är bl.a. Youtube, email, hemsidor, bloggar, reklambrev, reklam på nätet, d.v.s. internet som en helhet.
Internet i allmänhet är en väldigt bra kanal att använda sig av eftersom det används väldigt flitigt av de unga vuxna i dagens samhälle. Genom att erbjuda god information på olika plattformer som sociala medier, företagets webbsidor eller bloggar kan konsumenterna lätt söka upp den information de anser vara relevant för tillfället och undersöka/jämföra det med konkurrenterna. Många företag använder sig därför flitigt av internet för att kunna nå ut till en bred grupp samtidigt som de även kan inrikta sig speciellt på en viss målgrupp som t.ex. sportföreningar. Ett stort plus är att företagen lätt kan erbjuda bra lösningar för dessa sportföreningar som är lätta att hitta, ett minus är dock om företaget lägger ut för mycket information så kan det kännas överväldigande och därmed i värsta fall skrämma bort potentiella kunder.

Eftersom målgruppen som valdes är ungdomsorganisationer som helhet anser jag att kanalen som målgruppen mest använder är internet, av den enkla anledningen att unga idag har väldigt lätt att hitta relevant information på nätet om den produkt de vill ha. Av egen erfarenhet, i de ungdomsorganisationer jag själv medverkat i, kan jag säga att de flesta inte vill bli uppringda av företag och få höra om specialförmåner eller erbjudanden de har utan hellre söker upp informationen själv eller förlitar sig på rekommendationer av bekanta. Ett sätt som de flesta ungdomsorganisationer kan tänka sig att bli kontaktade på är dock reklam via email.

Aboprint använder sig för tillfället av ett flertal olika kanaler som traditionell massmedia, alltså annonser i tidningar, men de använder sig även av nätet till en ganska stor del m.h.a. facebook, twitter och youtube. Jag tycker att Aboprint använder sig av internet på ett bra sätt, de har en facebooksida där de med jämna mellanrum laddar upp nya inlägg och laddar även upp filmer på youtube, de använder sig dock inte så mycket av Twitter, vilket är något de skulle kunna förbättra.

Den nuvarande huvudkanalen, alltså internet, anser jag att används ganska flitigt av Aboprint men här finns även plats för förbättring. Jag anser att de bör använda sig bättre av facebook för att på så vis kunna nå ut till målgruppen på ett bättre sätt, de bör försöka få till mera konkreta inlägg på både svenska och finska och inte främst finska inlägg som finns på deras sida just nu. Deras webbsidor är ganska bra strukturerade enligt mig och här finns inte mycket som kan förbättras avsevärt, innehållet erbjuds även både på finska och på svenska.

No comments:

Post a Comment