AboPrint är ett företag som är verksam inom marknadsförings- och tryckmediabranschen. Utöver deras kontor i Pargas har de två stycken webb-butiker. Painonappi och Sporttinappi, vi har koncentrerat oss på Sporttinappi som erbjuder trycksaker för idrottsföreningar.
Under har Jag studerat AboPrints kundkrets med
hjälp av segmenteringsvariaber.
Geografisk
AboPrint och Sporttinappi har som kundkrets hela landet. Mera realistiskt är dock att AboPrints kundkrets är Pargas med omnejd (d.v.s. kontoret) och Sporttinappi har hela södra Finland.
AboPrint och Sporttinappi har som kundkrets hela landet. Mera realistiskt är dock att AboPrints kundkrets är Pargas med omnejd (d.v.s. kontoret) och Sporttinappi har hela södra Finland.
Demografisk
De satsar mest på föreningar och aktiva
organisationer, så gruppen är ung, aktiv.
Beteendemässig
Sporttinappis mest säljande produkter englit
AboPrint är deras nummerskyltar för cykling och orientering. Dessa köps oftast
i större mängder och ju mera man köper desto mera får man rabatt på
webb-butiken. Köpen är antagligen sporadiska och enligt säsong. Det vill säga
kunden köper till en stor tävling och sedan kanske det inte köps på en längre
tid förrän nästa tävling.
Psykografisk
Som nämnt ovan är kundgruppen aktiva människor
och då medlemmar i föreningar som håller på med diverse sporter eller
friluftsaktiviter. Kan variera från Scoutledare som studerar till en
medelålders lagledare som jobbar heltid.
No comments:
Post a Comment