Sunday, March 22, 2015

KOMPLETTERING (SEGMENTERING OCH MÅLGRUPPSANALYS 2.3) WILLE KREUTZMAN



AboPrint är ett företag som är verksam inom marknadsförings- och tryckmediabranschen. Utöver deras kontor i Pargas har de två stycken webb-butiker. Painonappi och Sporttinappi, vi har koncentrerat oss på Sporttinappi som erbjuder trycksaker för idrottsföreningar.
Under har Jag studerat AboPrints kundkrets med hjälp av segmenteringsvariaber.

Geografisk
AboPrint och Sporttinappi har som kundkrets hela landet. Mera realistiskt är dock att AboPrints kundkrets är Pargas med omnejd (d.v.s. kontoret) och Sporttinappi har hela södra Finland.

Demografisk
De satsar mest på föreningar och aktiva organisationer, så gruppen är ung, aktiv.

Beteendemässig
Sporttinappis mest säljande produkter englit AboPrint är deras nummerskyltar för cykling och orientering. Dessa köps oftast i större mängder och ju mera man köper desto mera får man rabatt på webb-butiken. Köpen är antagligen sporadiska och enligt säsong. Det vill säga kunden köper till en stor tävling och sedan kanske det inte köps på en längre tid förrän nästa tävling.

Psykografisk
Som nämnt ovan är kundgruppen aktiva människor och då medlemmar i föreningar som håller på med diverse sporter eller friluftsaktiviter. Kan variera från Scoutledare som studerar till en medelålders lagledare som jobbar heltid.

No comments:

Post a Comment