Sunday, March 8, 2015

Komplettering för workshop 8, 26.2.2015, Markus Laxell

Jag har valt att använda mig av samma sorts modell som resten av medlemmarna i Team Know-How använt sig av där segmentering, målgrupper, differentiering och positionering är nyckeldelarna till modellen. Denna modell har tagits fram för att hjälpa oss göra projekt 3 under kursens gång och kan även användas i framtiden i olika situationer. Frågan i projekt 3 vi skall svara på är "Hur kan Aboprint/UngMartha skapa medvetenhet för/om sina tjänster?" och för att kunna besvara denna fråga använder vi oss av modellen.

Segmentering
Segmentering är en viktig term inom marknadsföringen och med segmentering menar man möjligheten att kunna dela upp marknaden i mindre, olika, delar för att kunna erbjuda rätt produkt till rätt marknadsdel. Segmentering är viktig inom marknadsföringen eftersom man då kan ta en viss produkt och anpassa den på ett bra sätt till ett viss segment (en viss marknadsdel) för att på så vis kunna öka efterfrågan på produkten och öka sin försäljning.

Målgrupper
När ett företag vill sälja en viss produkt till en specifik grupp människor brukar man prata om målgrupper, målgrupper används väldigt flitigt för att kunna erbjuda produkter som är efterfrågade av t.ex. kvinnor i åldersgruppen 18-25 år.

Differentiering
Differentiering används inom marknadsföring för att på ett eller annat sätt bli unik jämtemot konkurrenterna, alltså att skilja sig ur mängden, och på så vis kunna skaffa sig en konkurrensfördel. Enligt Philip Kotler kan ett företag differentiera sig med hjälp av t.ex. sina produkter eller sin service.

Positionering

När man inom marknadsföring pratar om positionering är det frågan om hur man önskar att produkten skall bli uppfattad av kunderna jämfört med konkurrenternas produkter. Att lyckas få kunden att tänka på just din produkt först när det är frågan om någon specifik egenskap är viktigt eftersom kunderna oftast köper den produkt de först tänker på.

No comments:

Post a Comment