Jag har valt att
använda mig av samma sorts modell som resten av medlemmarna i Team Know-How
använt sig av där segmentering, målgrupper, differentiering och positionering
är nyckeldelarna till modellen. Denna modell har tagits fram för att hjälpa oss
göra projekt 3 under kursens gång och kan även användas i framtiden i olika
situationer. Frågan i projekt 3 vi skall svara på är "Hur kan
Aboprint/UngMartha skapa medvetenhet för/om sina tjänster?" och för att
kunna besvara denna fråga använder vi oss av modellen.
Segmentering
Segmentering är en
viktig term inom marknadsföringen och med segmentering menar man möjligheten
att kunna dela upp marknaden i mindre, olika, delar för att kunna erbjuda rätt
produkt till rätt marknadsdel. Segmentering är viktig inom marknadsföringen eftersom
man då kan ta en viss produkt och anpassa den på ett bra sätt till ett viss
segment (en viss marknadsdel) för att på så vis kunna öka efterfrågan på
produkten och öka sin försäljning.
Målgrupper
Målgrupper
När ett företag vill
sälja en viss produkt till en specifik grupp människor brukar man prata om
målgrupper, målgrupper används väldigt flitigt för att kunna erbjuda produkter
som är efterfrågade av t.ex. kvinnor i åldersgruppen 18-25 år.
Differentiering
Differentiering
Differentiering
används inom marknadsföring för att på ett eller annat sätt bli unik jämtemot
konkurrenterna, alltså att skilja sig ur mängden, och på så vis kunna skaffa
sig en konkurrensfördel. Enligt Philip Kotler kan ett företag differentiera sig
med hjälp av t.ex. sina produkter eller sin service.
Positionering
Positionering
När man inom
marknadsföring pratar om positionering är det frågan om hur man önskar att
produkten skall bli uppfattad av kunderna jämfört med konkurrenternas
produkter. Att lyckas få kunden att tänka på just din produkt först när det är
frågan om någon specifik egenskap är viktigt eftersom kunderna oftast köper den
produkt de först tänker på.
No comments:
Post a Comment