Sunday, March 15, 2015

Komplettering för workshop 11, 12.3.2015, Markus Laxell

4B - Branding, bilder, budskap och berättelser

Branding - Branding är, till skillnad från ren marknadsföring, en "pull" modell istället för "push". Med branding avser man göra så att märket på sätt och vis marknadsför sig självt utan att behöva lägga ner mer tid och pengar på att marknadsföra något. Företag bör sträva efter att skapa ett starkt brand, själva reklamen kanske lockar till sig kunder men brandet gör att de blir lojala till företaget. Man skapar ett starkt brand genom att erbjuda hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris och lyckas hålla sina kunder nöjda under årens gång, nöjda kunder för vidare företagets rykte och man behöver därmed inte betala extra för att göra reklam för företaget, något som definitivt är en fördel för företaget.

Bilder - Det sägs att en bild säger mer än tusen ord, något som kanske inte nödvändigtvis bokstavligen stämmer men det finns en väldigt bra poäng i detta uttalande. Om man tar bilden på de sex kvinnorna som står i underkläder får man fram ett brett budskap med en enkel bild, istället för att behöva skriva ut saker och ting. När man ser på den här bilden ser man kvinnor av olika etnicitet med olika kroppsformer, vissa smalare och andra med lite mer kurvor. Med denna bild vill man då alltså säga något i form med "Våra produkter kan användas av vem som helst, oberoende av ursprung eller ålder.", bilden som är tagen i Burger King säger kort och gott att deras mat är så bra att till och med Ronald McDonald, alltså McDonald's maskot, äter där.

Budskap - Budskap hänger, enligt mig, ihop ganska långt med bilder i marknadsföring. Om man vill framföra ett budskap som att man t.ex. bryr sig om miljön kan man helt enkelt göra det genom att exempelvis publicera bilder där någon anställd i företaget hjälper till att städa upp efter oljeutsläpp eller genom att använda sig av "greenwashing", alltså att man ger ut information om att man bryr sig om miljön och gör så gott man kan för att dra ner på resursanvändningen osv. även om man i själva fallet kanske inte alls gör så gott man kan.

Berättelser - Berättelser är något man inom marknadsföring använder i ett försök att få konsumenterna mera "involverade" med företaget. Berättelser kan användas för att försöka få konsumenterna att relatera till det de ser, till exempel Coca-Cola har gjort filmer där de visar lyckliga familjer i medelklassen som tillbringar tid med varandra i sina hem, där de ganska subtilt tillsammans sitter och njuter av tiden med varandra samtidigt som de har en flaska läsk med sig. Endast i slutet av denna reklam får man se en stor skylt där det står Coca-Cola, detta är smart marknadsföring eftersom berättelser används för att få folk att relatera till något bekant eller något de själva strävar efter, och genom att visa just sin produkt i berättelsen kan man få folk att även vilja köpa produkten.

No comments:

Post a Comment