4B - Branding, bilder, budskap och berättelser
Branding - Branding är, till skillnad från ren
marknadsföring, en "pull" modell istället för "push". Med
branding avser man göra så att märket på sätt och vis marknadsför sig självt
utan att behöva lägga ner mer tid och pengar på att marknadsföra något. Företag
bör sträva efter att skapa ett starkt brand, själva reklamen kanske lockar till
sig kunder men brandet gör att de blir lojala till företaget. Man skapar ett
starkt brand genom att erbjuda hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris
och lyckas hålla sina kunder nöjda under årens gång, nöjda kunder för vidare
företagets rykte och man behöver därmed inte betala extra för att göra reklam
för företaget, något som definitivt är en fördel för företaget.
Bilder - Det sägs att en bild säger mer än tusen ord, något
som kanske inte nödvändigtvis bokstavligen stämmer men det finns en väldigt bra
poäng i detta uttalande. Om man tar bilden på de sex kvinnorna som står i
underkläder får man fram ett brett budskap med en enkel bild, istället för att
behöva skriva ut saker och ting. När man ser på den här bilden ser man kvinnor
av olika etnicitet med olika kroppsformer, vissa smalare och andra med lite mer
kurvor. Med denna bild vill man då alltså säga något i form med "Våra
produkter kan användas av vem som helst, oberoende av ursprung eller ålder.",
bilden som är tagen i Burger King säger kort och gott att deras mat är så bra att
till och med Ronald McDonald, alltså McDonald's maskot, äter där.
Budskap - Budskap hänger, enligt mig, ihop ganska långt med
bilder i marknadsföring. Om man vill framföra ett budskap som att man t.ex.
bryr sig om miljön kan man helt enkelt göra det genom att exempelvis publicera
bilder där någon anställd i företaget hjälper till att städa upp efter
oljeutsläpp eller genom att använda sig av "greenwashing", alltså att
man ger ut information om att man bryr sig om miljön och gör så gott man kan
för att dra ner på resursanvändningen osv. även om man i själva fallet kanske
inte alls gör så gott man kan.
Berättelser - Berättelser är något man inom marknadsföring
använder i ett försök att få konsumenterna mera "involverade" med
företaget. Berättelser kan användas för att försöka få konsumenterna att
relatera till det de ser, till exempel Coca-Cola har gjort filmer där de visar
lyckliga familjer i medelklassen som tillbringar tid med varandra i sina hem,
där de ganska subtilt tillsammans sitter och njuter av tiden med varandra
samtidigt som de har en flaska läsk med sig. Endast i slutet av denna reklam
får man se en stor skylt där det står Coca-Cola, detta är smart marknadsföring
eftersom berättelser används för att få folk att relatera till något bekant
eller något de själva strävar efter, och genom att visa just sin produkt i
berättelsen kan man få folk att även vilja köpa produkten.
No comments:
Post a Comment