Sunday, March 22, 2015

KOMPLETTERING (WORKSHOP 11: 4B) WILLE KREUTZMAN


De 4B:na

Brand

Brand eller varumärke är i stort sätt vad ett företag, en produkt eller en tjänst står för, vad som ger det mening och varför just det varumärket är unikt, en lätt förklaring av Mossberg & Sundström ( 2011, 236). De flesta företag lägger stor vikt på att skapa ett starkt brand, en positiv bild av företaget. Eftersom lyckas man med det betyder det att kunden högst antagligen känner igen produkten eller tjänsten, och i och med varumärket vet att det är frågan om kvalité eller en oöverträffbar njutning.

Bilder
”En bild säger mera än tusen ord” är ett välkänt ordspråk, men ett faktum är att vi reagerar mycket starkt på bilder, och de är mycket användbara inom marknadsföring. Bilderna skall sticka ut dessutom är det viktigt att de innehar ett tydligt budskap. En bild kan skapa känslor och atmosfär på ett annat sätt en vad simpel text kan. Är det en bild på en produkt får man antagligen en bild av produkten och hur det är att inneha en sådan.
Till exempel en bild på en saftig smörgås, får mig att känna mig hungrig, och känna att jag just skulle vilja ha en sådan produkt. Lika starkt skulle jag inte reagera på en text som lyder ”Saftig fullkornssmörgås med fräscha grönsaker!” .  Bilderna kan användas i samband med budskapet till exempel gröna nyanser i bilder signalerar ofta att man är milövänlig eller sysselsätter sig med green washing.

Budskap
Budskapet är det företaget, föreningen eller organisationen står för.  Budskapet kan förverkligas med de andra tre B:na, brand, bilder, berättelser.


Berättelser
Sedan urminnes tider har människan varit intresserad av berättelser och än idag är det en viktig del. Därför fungerar detta också inom marknadsföring. Berättelser ger mera kött på benen till brandet, bilderna och budskapet. Till exempel kan ett företag berätta om hur deras brand startade med stora svårigheter och kämpat sig mot toppen, men fortfarande följt sitt mål att erbjuda förmånliga produkter och bra service till alla kunder.  Detta ger en bild av att företaget är på allvar intresserade av sina kunder och att de verkligen vill vad det kommer ut och säger.


REFERENSER

Mossberg L. & Sundström M. (2011,) ”Marknadsföringsboken
” Lund: Studentlitteratur




No comments:

Post a Comment