Friday, February 6, 2015

Workshop 26.1 komplettering

Uppgift 1.

A.
Dessa reklam är fokuserat till livsnjutare, men av olika slag. Reklamet för Fritidsresor är ämnat för personer i ett parförhållande som vill kanske återaktivera gnistan i deras förhållande eller för par som vill ta distans till vardagens stress genom att åka på en semester till mer tropiska breddgrader.
Veikkaus-reklamet är fokuserat till fullvuxna personer som gillar ha lite extra spänning i livet och som vill spela penningspel. Reklamet för Crocs är ämnat för dem som vill ta väl hand om sina fötter och som annars också vill ha det bekvämt och njuter av livet. Ristorante-reklamet är mer ämnat för dem som söker romantik i sitt liv, och som gillar att njuta av livet med mindre möda ( som i detta fall matlagning ).  

B. 
I första reklamet kan man associera bilden med paret liggande på en bädd i en tropisk miljö med en semesterresa till varmare klimat, vilket är vad Fritidsresor säljer. I andra reklamet med Veikkaus syns ingen vara specifikt, men alla kan associera ett reklam från den statligt styrda penningspelbolaget med deras produkter som Lotto eller Pitkäveto. Även sloganet "Iloa elämään" kan associeras med mer spänning och nöje till ditt liv, i form av deras produkter givetvis. 
I tredje reklamet med Crocs har man editera små fotmassörer till kvinnans fötter som är nästan identiska till Crocs-sandaler och det finns även en bild av ett flip-flop från Crocs bredvid sloganet "feel the love". I sista reklamet med Ristorante så kan man se pizzorna på parets tallrikar samt man har lagt själva produktens förpackning som de flesta känner igen, upp till högra kanten av reklamet. 

C. 
Somliga produkter är redan så välkända med deras namn eller logo att de behöver egentligen inte visa så mycket av deras produkter i reklam, utan kunderna vet genast vad som reklamet säljer bara genom att se företagets namn/logo. Om man ser ett reklam från Veikkaus associerar man det med penningspel, medan ett reklam från Opel kopplas ihop med deras bilar. De mindre kända företagen hamnar visa sina produkter eller tjänster mer i deras marknadsföring för att människor lär sig känna igen deras produkter eller får veta mera om dem. Vissa företag hamnar även marknadsföra sig mer än de andra för att få sina produkter sålda, somliga klarar sig utan egentlig marknadsföring då deras varor köps i varje fall. 


Uppgift 2.



                                                      -Axel

No comments:

Post a Comment