Wednesday, February 11, 2015

Workshop 5 (5.2.2015) komplettering, Markus Laxell

Som kompletteringsuppgift på grund av frånvaro för workshop 5: Konkurrens och omgivningsanalys (5.2.2015) fick jag att göra min egen tolkning av uppgifterna.
Jag använde mig även av två olika metoder, nämligen Porters femkraftsmodell för att analysera lönsamheten inom en viss bransch och en SWOT-analys för att hitta LokalTapiolas styrkor och svagheter inom branschen.

Porters femkraftsmodell:

Hot av nya aktörer på marknaden (Låg)

Förekomsten av hinder för marknadsinträde (patenter lagar etc.)
Det kan vara svårt för nya företag att lyckas ta sig in på försäkringsmarknaden eftersom branschen dels har en hel del lagar och bestämmelser som reglerar branschen men också det faktum att det är svårt att få en stor del kunder att byta försäkringsbolag till något nytt företag som människor inte alls har någon aning om hur väl de sköter sitt uppdrag. Kunderna är i normala fall väldigt lojala och byter endast om de garanterat får bättre service och/eller förmåner.

Konkurrens mellan existerande aktörer (Låg)

Jag använde mig av samma studie som resten av gruppen också använde sig av, nämligen en studie från USA och enligt den drar jag även slutsatsen att kunder, åtminstone när det är frågan om försäkringsbolag, är väldigt lojala (http://www.agencyconsulting.com/article.asp?linkID=36).
Konkurrensen mellan de existerande aktörerna är därmed inte ett så stort hot som den annars kunde vara, till exempel LokalTapiola fokuserar bland annat på att locka till sig nya kunder, till en stor del ungdomar, med hjälp av prisvärda erbjudanden.

Hot av substitut för varan eller tjänsten (Låg)

Det finns ingen direkt substitutvara för försäkringar i sig, endast olika försäkringsbolag att välja mellan. I väldigt många fall är det t.o.m. lagstadgat att ha försäkring som t.ex. patientförsäkring.

Leverantörers förhandlingsstyrka (Låg)

LokalTapiola och andra försäkringsbolag i Finland “regleras” och övervakas av Finansinspektionen, det vill säga de Finska myndigheterna. Och detta noggrant genom lagar och andra författningar. Det ger inte försäkringsbolagen så mycket spelrum.

Kunders förhandlingsstyrka (Stark)

Kunden har i stort sett en ganska bra förhandlingsstyrka eftersom den lätt kan välja mellan flera olika försäkringsbolag, om kunden är missnöjd med sitt nuvarande försäkringsbolag kan den lätt flytta över alla sina försäkringar till ett annat bolag och eventuellt få sina försäkringar till ett lägre pris.


SWOT-analys:

Styrkor (Strengths):
LokalTapiolas riktiga styrkor är hur de kan differentiera sig från andra finska försäkringsbolag. LokalTapiola har ett väldigt gott samarbete med S-Banken (tack vare att LokalTapiola Bank och S-Banken fusionerades den 1.5.2014) och kan därmed erbjuda S-Bonus på sina försäkringar, vilket definitivt lockar kunder eller åtminstone hjälper till att hålla kvar kunderna hos LokalTapiola.
En annan styrka är LokalTapiolas relativt stora marknadsandel (hela 30% för skadeförsäkringar i Finland), de har därmed möjlighet att med sina beslut påverka hela marknaden.

Svagheter (Weaknesses):
De allra flesta försäkringsbolag i vårt land har samma svagheter som LokalTapiola, dvs. väldigt liknande utbud och erbjudanden. T.ex. If har samarbete med K-kedjan och man får på så vis plussapoäng när man väljer If som försäkringsbolag framför LokalTapiola.

Möjligheter (Opportunities):
Eftersom man nu redan har en ganska stor marknadsandel, finns möjligheten för LokalTapiola att bli störst och locka ännu fler kunder. LokalTapiola, som de flesta andra försäkringsbolag vi granskade i en tidigare uppgift, använder inte sina webbsidor till deras fulla potential (t.ex. försäkringsräknaren som enbart verkar finnas på finska). Detta är något som de borde fokusera på, att utnyttja sina webbsidor så gott det går för att på så vis få ett bättre helhetsintryck.

En möjlighet som LokalTapiola definitivt har är att förbättra sina nättjänster till en stor del. För de som tycker om att gå till kontor och sköta sina försäkringar med någon som man kanske känner från förut så är LokalTapiola ett utmärkt val med personlig service på många orter. Men LokalTapiola borde satsa på att man även kan sköta allt hemifrån på sin dator, så att de som är mer bekväma med det också skulle gynnas.

SEO alltså Search Engine Optimisation betyder att man optimerar sökresultaten för vissa sökord att bättre nå bolagets nätsidor. T.ex. om man söker “vakuutus” på Google kommer LokalTapiola inte ens på första sidan av sökresultaten, något de definitivt borde lägga mer vikt på eftersom allt mer sköts över internet nu för tiden.

Hot (Threats):
Ett hot som alltid står och knackar på dörren är billigare konkurrenter. Eftersom de flesta försäkringsbolag i stort sett ser likadana ut (liknande försäkringar och förmåner) är det en stor risk att något annat försäkringsbolag erbjuder samma fördelar som LokalTapiola men sänker priset en del för att på så vis locka till sig kunder som annars kanske hade vänt sig till LokalTapiola.


No comments:

Post a Comment