Som kompletteringsuppgift på grund av frånvaro för workshop 5:
Konkurrens och omgivningsanalys (5.2.2015) fick jag att göra min egen tolkning
av uppgifterna.
Jag använde mig även av två olika metoder, nämligen Porters femkraftsmodell
för att analysera lönsamheten inom en viss bransch och en SWOT-analys för att
hitta LokalTapiolas styrkor och svagheter inom branschen.
Porters femkraftsmodell:
Hot av nya aktörer på marknaden (Låg)
Förekomsten av hinder
för marknadsinträde (patenter lagar etc.)
Det kan vara svårt
för nya företag att lyckas ta sig in på försäkringsmarknaden eftersom branschen
dels har en hel del lagar och bestämmelser som reglerar branschen men också det
faktum att det är svårt att få en stor del kunder att byta försäkringsbolag
till något nytt företag som människor inte alls har någon aning om hur väl de
sköter sitt uppdrag. Kunderna är i normala fall väldigt lojala och byter endast
om de garanterat får bättre service och/eller förmåner.
Konkurrens mellan existerande aktörer (Låg)
Jag använde mig av
samma studie som resten av gruppen också använde sig av, nämligen en studie
från USA och enligt den drar jag även slutsatsen att kunder, åtminstone när det
är frågan om försäkringsbolag, är väldigt lojala (http://www.agencyconsulting.com/article.asp?linkID=36).
Konkurrensen mellan
de existerande aktörerna är därmed inte ett så stort hot som den annars kunde
vara, till exempel LokalTapiola fokuserar bland annat på att locka till sig nya
kunder, till en stor del ungdomar, med hjälp av prisvärda erbjudanden.
Hot av substitut för varan eller
tjänsten (Låg)
Det finns ingen
direkt substitutvara för försäkringar i sig, endast olika försäkringsbolag att
välja mellan. I väldigt många fall är det t.o.m. lagstadgat att ha försäkring
som t.ex. patientförsäkring.
Leverantörers förhandlingsstyrka (Låg)
LokalTapiola och
andra försäkringsbolag i Finland “regleras” och övervakas av
Finansinspektionen, det vill säga de Finska myndigheterna. Och detta noggrant
genom lagar och andra författningar. Det ger inte försäkringsbolagen så mycket
spelrum.
Kunders förhandlingsstyrka (Stark)
Kunden har i stort
sett en ganska bra förhandlingsstyrka eftersom den lätt kan välja mellan flera
olika försäkringsbolag, om kunden är missnöjd med sitt nuvarande
försäkringsbolag kan den lätt flytta över alla sina försäkringar till ett annat
bolag och eventuellt få sina försäkringar till ett lägre pris.
SWOT-analys:
Styrkor (Strengths):
LokalTapiolas riktiga styrkor är hur de kan differentiera sig från andra
finska försäkringsbolag. LokalTapiola har ett väldigt gott samarbete med
S-Banken (tack vare att LokalTapiola Bank och S-Banken fusionerades den
1.5.2014) och kan därmed erbjuda S-Bonus på sina försäkringar, vilket
definitivt lockar kunder eller åtminstone hjälper till att hålla kvar kunderna
hos LokalTapiola.
En annan styrka är LokalTapiolas relativt stora marknadsandel (hela 30%
för skadeförsäkringar i Finland), de har därmed möjlighet att med sina beslut
påverka hela marknaden.
Svagheter (Weaknesses):
De allra flesta försäkringsbolag i vårt land har samma svagheter som
LokalTapiola, dvs. väldigt liknande utbud och erbjudanden. T.ex. If har
samarbete med K-kedjan och man får på så vis plussapoäng när man väljer If som
försäkringsbolag framför LokalTapiola.
Möjligheter (Opportunities):
Eftersom man nu redan har en ganska stor marknadsandel, finns
möjligheten för LokalTapiola att bli störst och locka ännu fler kunder.
LokalTapiola, som de flesta andra försäkringsbolag vi granskade i en tidigare
uppgift, använder inte sina webbsidor till deras fulla potential (t.ex.
försäkringsräknaren som enbart verkar finnas på finska). Detta är något som de
borde fokusera på, att utnyttja sina webbsidor så gott det går för att på så
vis få ett bättre helhetsintryck.
En möjlighet som LokalTapiola definitivt har är att förbättra sina
nättjänster till en stor del. För de som tycker om att gå till kontor och sköta
sina försäkringar med någon som man kanske känner från förut så är LokalTapiola
ett utmärkt val med personlig service på många orter. Men LokalTapiola borde
satsa på att man även kan sköta allt hemifrån på sin dator, så att de som är
mer bekväma med det också skulle gynnas.
SEO alltså Search Engine Optimisation betyder att man optimerar
sökresultaten för vissa sökord att bättre nå bolagets nätsidor. T.ex. om man
söker “vakuutus” på Google kommer LokalTapiola inte ens på första sidan av sökresultaten,
något de definitivt borde lägga mer vikt på eftersom allt mer sköts över
internet nu för tiden.
Hot (Threats):
Ett hot som alltid står och knackar på dörren är billigare konkurrenter.
Eftersom de flesta försäkringsbolag i stort sett ser likadana ut (liknande
försäkringar och förmåner) är det en stor risk att något annat försäkringsbolag
erbjuder samma fördelar som LokalTapiola men sänker priset en del för att på så
vis locka till sig kunder som annars kanske hade vänt sig till LokalTapiola.
No comments:
Post a Comment