Wednesday, February 11, 2015

Komplettering 5.2 Axel Koukkula

Här är min komplettering för workshop 5, 5.2015


Med hjälp av SWOT-analysen (Strengths-Weaknesses-Opportunities-Threats) kunde man analysera närmare LokalTapiolas möjligheter och hot gällande deras mål att skapa lojala kundrelationer med unga studerande.

Styrkor (Strengths):

Med hjälp av fusionen med S-gruppen kan nu LokalTapiola erbjuda S-bonuspoäng åt sina kunder, vilket lockar till flera nya kunder då S-gruppen är Finlands enda andelslagsbolag. Dessutom har LokalTapiola lång historia ända tillbaka till 1857, men efter ett flertal bolagsfusioner blev den till LokalTapiola 1.1.2013. Med ett välkänt varumärke har LokalTapiola en marknadsandel på närmare 30%.


Svagheter (Weaknesses):

Marknaden för försäkringar är mycket homogent, det finns knappt någon produkt som inte en konkurrent skulle redan ha eller som en konkurrent kunde anamma sig själv. Därför är det svårt för LokalTapiola att differentiera sig från mängden.


Möjligheter (Opportunities):

Jag tycker att LokalTapiola borde ta chansen nu och skapa en app för Android-, Windows- och iOS-baserade läsplattor och mobiler. Ingen av konkurrenterna har en applikation för försäkringarna, det finns bara appar för bankväsendet, placeringar och lån. På detta sätt kunde LokalTapiola skilja sig från mängden och kunna få nya unga studerande som kunder då det är mer lockande att kunna sköta försäkringsärenden mobilt än på ett kontor.

Hot (Threats):

Då marknaden för försäkringar är homogen är egentligen det enda hotet alla de andra konkurrenterna. För att skilja sig ur mängden och attrahera nya kunder måste LokalTapiola kunna hålla sig med i trenderna, försöka verka attraktiv för nya kunder och kunna prismässigt konkurrera med de andra företagen.




Porters femkraftsmodell (Porter's Five Forces):

Hot av nya aktörers inträde: låg

Eftersom inträdet till marknaden är mycket reglerad med olika lagar och övervakad av Finlands bankväsende, är då hotet av nya aktörers inträde mycket lågt. 

Substitut för varan: låg

Det finns inga substitut för försäkringar så risk för detta är även mycket lågt. Kunder kan ju välja vara utan försäkring, men detta i och för sig är inte egentligen en substitut vara.

Konkurrens mellan befintliga aktörer: hög

Det höga antalet företag på marknaden med homogena varor gör det svårt för LokalTapiola att skilja sig ur mängden. Ifall en potentiell kund ser samma försäkringen men med ett billigare pris i ett annat företag, väljer han/hon troligen denna. Men ifall kunden har redan köpt av LokalTapiola är han/hon oftast en lojal kund och byter inte till ett annat bolag ifall han/hon är nöjd med det service han/hon får på LokalTapiola.

Leverantörers förhandlingsstyrka: låg

Med stor konkurrens och homogena produkter där inget företag skiljer sig desto vidare ut från mängden, blir hotet lågt från denna vinkel.

Kundernas förhandlingsstyrka: medel

Kunderna kan välja ganska fritt på denna marknad med flera olika aktörer som säljer i princip samma produkt, men till olika pris och små diverse skillnader inom service. Därför kan kunderna potentiellt byta försäkringsbolag när han/hon så önskar ifall den nuvarande inte tillfredsställer hans/hennes behov på ett önskvärt sätt.




No comments:

Post a Comment