Sunday, February 8, 2015

LokalTapiola på marknaden (5.2)

På onsdagen 5.2 analyserade Team Know-How LokalTapiola och bolagets marknadsställning. Vi använde oss av två olika metoder Porters femkraftsmodell, för att analysera lönsamheten inom en viss bransch och en SWOT-analys för att titta på LokalTapiolas styrkor och svagheter m.m.



Porters femkraftsmodell:



Hot av nya aktörer på marknaden (låg)


Förekomsten av hinder för marknadsinträde (patenter lagar etc.) Det kan vara svårt för nya företag att komma in på försäkringsbranchen eftersom branchen har en hel del lagar och berstämmelser som försvårar en hel del, försäkringsbolag styrs av Finanssivirasto och de sen igen av Finlands bank. Kunderna av de existerande försäkringsbolagen är lojala.


Konkurrens mellan existerande aktörer (låg)

 

Enligt en studie från USA vi hittade kan vi anta att försäkringskunder är väldigt lojala (http://www.agencyconsulting.com/article.asp?linkID=36). Detta betyder att konkurrensen mellan existerande aktörer fokuserar mest på att locka in nya kunder. P.g.a. detta har även LokalTapiola erbjudanden åt unga människor.

Hot av substitut för varan eller tjänsten (låg) 

 

Det finns ingen substitutvara för försäkring. I väldigt många fall är det t.o.m. lagstadgat att ha försäkring som t.ex. patientförsäkring.


Leverantörens förhandligsstyrka (låg)

 

LokalTapiola och andra försäkringsbolag i Finland “regleras” och övervakas av Finansinspektionen, det vill säga de Finska myndigheterna. Och detta noggrant genom lagar och andra författningar. Det ger det inte försäkringsbolagen så mycket spelrum.

Kundens förhandlingsstyrka (hög)

 

Kunden har relativt bra förhandlingsstyrka då han kan välja mellan flera olika försäkringsbolag. Kunden kan välja det bolag han anser uppfylla bäst de behov han har.  


 

SWOT-analys:



Styrkor (Strengths):

LokalTapiolas riktiga styrkor är hur de kan differentiera sig från andra finska försäkringsbolag. Företaget samarbetar med S-banken alltså från kunder S-Bonus på sina försäkringspremier.


En annan styrka är LokalTapiolas stora marknadsandel, de har mörjlighet att med sina beslut påverka hela marknaden och potetential till större synlighet.


Svagheter (Weaknesses):

De flesta försäkringsbolag i Finland har samma svaghet som LokalTapiola. Företagen inom försäkringsbranchen i Finland liknar varandra väldigt mycket. De erbjuder nästan identiska produkter så det är svårt att differentiera sig.

Möjligheter (Opportunities):

Eftersom man nu redan har en ganska stor marknadsandel, finns möjligheten för LokalTapiola att bli störst och locka fler kunder. Eftersom de flesta försäkringsbolag vi studerat hade det gemensamt att deras webbsidor och andra digitala informationskanaler (som Twitter, Facebook) inte var helt genomtänkta eller använda till deras fulla potential, så kunde LokalTapiola utveckla dessa och få en bredare synlighet med ett bättre helhetsintryck.


En möjlighet som LokalTapiola har är att förbättra sina nättjänster. För de som tycker om att gå till kontor och sköta sina försäkringar face-to-face så är LokalTapiola ett bra val. Men LokalTapiola borde satsa på att man även kan sköta allt hemifrån på sin dator, så att de som är mer bekväma med det också skulle gynnas.


SEO alltså Search Engine Optimisation betyder att man optimerar sökresultaten för vissa sökord att bättre nå bolagets nätsidor. T.ex. om man söker “vakuutus” på Google kommer LokalTapiola inte ens på första sidan av resultat.


Hot (Threats):

Ett potentiellt hot som LokalTapiola står inför är billigare konkurrenter. Eftersom man redan liknar sina konkurrenter ganska mycket, är risken stor att någon konkurrent kopierar LokalTapiolas erbjudanden, men bara gör dem billigare.

No comments:

Post a Comment