Wednesday, April 29, 2015

Gruppinlägg: Kickout


Under kickouten på måndagen diskuterade vi kursen och vad vi lärt oss under de fyra projekten. Gemensamt för oss alla är att vi lärde oss att marknadsföring inte bara är reklam.

Projekt 1-Vad är marknadsföring?
Projekt 1 gick mest ut på att bli introducerad och lära sig grunderna i marknadsföring. Det som vi alla tyckte var lite "tråkigt" var när vi skulle göra vår egen superhjälte, vi hade inte riktigt någon nytta av det. Vi lärde oss bl.a. att marknadsföring inte bara är reklam, vilket var en uppfattning som de flesta av oss hade innan kursen drog igång. Vi tyckte hursomhelst att det inte fanns något riktigt negativt i projekt 1, utan att det fungerade bra och vi fick bra grundinformation.


Projekt 2-LokalTapiola
Under det andra projektet lärde vi oss flera nya begrepp, såsom segmentering, positionering, målgrupp och differentiering. Det som vi tyckte att var lite otur med presentationen åt LokalTapiola var att vi var bland de sista att presentera åt uppdragsgivarna. Vi tyckte att vi hade många bra idéer, men de orkade kanske inte riktigt höra på ordentligt, eftersom de hade hört på så många presentationer redan. Vi tyckte även att vi blev lite orättvist bedömda, och att vi borde ha förtjänat ett lite bättre vitsord från presentationen. Det var hursomhelst ett konkret projekt med klara anvisningar, vilket gjorde det lättare att arbeta. Ännutill fick vi lära oss mycket om försäkringar, vilket vi inte visste så mycket om från tidigare.


Projekt 3-Aboprint

Projektet om Aboprint ansåg vi alla att nog var ganska intressant även om det stundvis kändes väldigt tråkigt, möjligtvis eftersom det var en bransch vi inte direkt varit involverade i tidigare men att Aboprint var ganska aktivt involverade i projektet underlättade definitivt. Några saker vi anser att är viktiga och som vi lärde oss är bl.a. att det är viktigt att undvika onödig stress och att istället göra uppgifterna i god tid eftersom man då får ett bättre resultat. En bra föredragningslista är en annan sak vi kom fram till att är väldigt bra att ha, annars är det lätt hänt att hela mötet går till spillo. I vissa fall kan man även vara tvungen att utföra uppdrag utan att ha all information man skulle vilja ha, det var även fallet för detta uppdrag. I överlag anser vi att vi skötte detta projekt ganska bra och var nöjda med våra prestationer under uppdragets gång.

Projekt 4-Yle

Vi höll alla med om att Yle-projektet var det svåraste. Orsaken till det var att själva uppgiften var så flummig, och ännu dagen före presentationen visste vi inte riktigt vad vi skulle göra. Det var ändå det intressantaste projektet, eftersom medie-branschen tilltalade oss alla. Vi valde i uppgiften att fokusera på appar om 5 år, och detta tyckte vi var intressant eftersom appar har utvecklats så mycket de senaste fem åren, och vi tror att de kommer att fortsätta utvecklas och växa under de fem nästa åren.







No comments:

Post a Comment