Saturday, April 18, 2015

Bokreflektion: Emil Warras

Jag valde att läsa boken “Matkanopas: Entä jos kansainvälistymisessä on kyse vain kahdesta asiasta?” av Saku Tuominen och Riku Kuulasmaa. Boken handlar om globalisering och innehåller flera praktiska exempel kring ämnet (Tuominen och Kuulasmaa 2011). Jag valde boken för jag anser att vårt projekt: “Apps om 5 år” starkt tangerar globalisering och denna bok verkade ha en intressant syn på ämnet.


Bokens centrala tes är enligt författarna den simplaste och kortaste globaliseringsteorin: “För att ha global succé måste människan, produkten eller tjänsten vara bra och intressant i målgruppens ögon” (Tuominen och Kuulasmaa 2011, 27) Denna teori bryts ner i boken och författarna förklarar alla aspekter av teorin med exempel.


Min största upplevelse var när jag läste meningen i stycket ovan för första gången. Kunde global succée verkligen vara så simpelt? Var teorin inte bara en självklarhet? När jag läste vidare var jag övertygad att alla inte använder sig av metoder som krävs för att vara bra och intressanta.


Vårt uppdrag har att göra med apps. Applikationer är säkert en av de globalaste produkterna som finns. Vi kan utnyttja oss av metoden som denna bok presenterat. Boken inkluderar även 10 utmaningar för globalisation som vi kan analysera och jämföra med våra teorier om utmaningar för apps 5 år framåt. (Tuominen och Kuulasmaa 2011, 123-227)

Litteratur:

S Tuominen och R Kuulasmaa 2011. Matkanopas: Entä jos kansainvälistymisessä on kyse vain kahdesta asiasta?. Helsingfors: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

No comments:

Post a Comment