Sunday, April 19, 2015

Bokrefletkion: Markus Laxell

Till denna del av kursen valde jag att läsa boken "The future of the internet and how to stop it" av Jonathan Zittrain. Jag fastnade direkt för boken p.g.a. dess titel, enligt titeln antog jag att de menade att man bör sluta använda internet så mycket som man gör nu och istället fokusera på något annat sätt att skapa olika nätverk. Det fanns ganska mycket information i boken tack vare att den ändå var ganska lång, en del av det som stod i boken hade jag redan stött på i någon litteratur jag läst tidigare men en hel del var ändå nytt. 

Något jag lärde mig som Zittrain (2008;137) tar upp i boken  är t.ex. att även om internet som sådant har fört med sig många förbättringar har det även dragit med sig flera olika nackdelar. Man kan nu för tiden väldigt lätt och snabbt få kontakt med en väldigt bred grupp människor,men det har även fört med sig problemet med all spam som dagligen skickas ut, något som beräknas uppgå till över 90% av all e-mail i dagsläget. Ett annat problem som uppmärksammades var även det faktum att med tanke på alla datorer som finns ute i världen just nu kan bli offer för så kallad "hijacking" alltså att någon annan person tar över kontrollen av din dator och använder dens kraft för att t.ex. vidareutveckla något virus eller sprida mer spam.

Avslutningsvis kan man då säga att även om boken kanske inte direkt har stött arbetet med uppdraget, tror jag ändå att denna bok har gett mig lite mer insikt över internet som helhet, både dess för- och nackdelar och vad man bör göra och vad man bör undvika att göra. Detta tror jag att ändå kan hjälpa oss i detta projekt och även andra projekt i framtiden.

Källförteckning:

Zittrain Jonathan, 2008, "The future of the internet and how to stop it", Yale University Press, New Haven & London

No comments:

Post a Comment