Thursday, April 23, 2015

Bokreflektion: Robin Käld

Inom ramen för projekt 4 valde att jag läsa boken "Ta betalt! Om prissättning i skapande branscher" av Maria Österåker. Jag hade ingen egentlig orsak till att jag valde boken, men eftersom den är menad för sådana som ägnar sig åt konstnärliga och skapande yrken, så tänkte jag att den skulle passa perfekt till Yle-uppdraget. Dessutom har boken blivit nominerad till årets marknadsföringsbok, så jag hade ganska höga förväntningar på boken.


Österåker behandlar flera saker i boken som är viktiga att tänka på när man prissätter sin produkt. Bl.a. tar hon upp att kunden kan värdera produkten annorlunda än en själv. Detta kommer att inverka på hur mycket kunden är villig att betala. Hon tar även upp frågan om man hellre ska sälja dyrt till några få kunder eller billigt till många kunder.


Eftersom jag tycker att boken är skriven på ett sätt så att även de som inte har någon som helst erfarenhet av ekonomi ska förstå den, så lärde jag mig egentligen inte någonting helt nytt. Den viktigaste sak som jag ändå fick mera förståelse för hade ingenting med själva marknadsföringen att göra. Det hade att göra med det som vi har gått igenom inom grundkursen i redovisning. Kostnader, självkostnadskalkyl och olika sorters pålägg. Österåker förklarade allt på ett lättförståeligt sätt, vilket gjorde att jag förstod lite bättre vad det handlar om. Detta var absolut min största aha-upplevelse som jag fått av boken.


Det var en sak som jag fastnade för när jag läste boken. Österåker skriver om en metod man kan använda sig av när man prissätter en vara, x3-modellen. Den handlar om att addera alla kostnader för att producera varan, samt lägga till en lön åt sig själv i den summan. Efter det multiplicerar man summan med tre, och detta blir priset. Det var det sista som Österåker(2010) skrev som lämnade i minnet. "Om inte annat så låter det lite snofsigt att säga att man prissätter enligt x3-modellen."(s. 66). Detta tycker jag låter löjligt och oprofessionellt. Man ska inte använda sig av en metod bara för att den låter snofsig, det är bara en dålig orsak till att använda metoden.


Efter att ha läst boken kan jag inte säga att boken har hjälpt mig i projektet. Vårt uppdrag handlar om appar om fem år, jag kan kanske tänka mig att den skulle hjälpa mig lite i hur jag ska tänka ifall jag ska börja ta betalt för en app, men något som jag kan tillämpa direkt i projektet fick jag inte. Som sagt var det egentligen inte något helt nytt som kom upp, men som tur fick jag det på klart vad gäller redovisningen :)


Källor:


Österåker, M. (2010). Ta betalt! Om prissättning i skapande branscher. Malmö: Liber.

No comments:

Post a Comment