Sunday, April 19, 2015

Bokreflektion: Wille Kreutzman



Till denna bokreflektion har jag valt att läsa boken ”Mastering the requirements process”  av S. Robertson och J.Robertson. Boken berättar om hur man i dagens digital utvecklingsmiljöer kan identifiera de krav som går in i utvecklingen av en produkt eller ändra en existerande, och exakt upptäcka och veta vad kunden behöver och vill ha. De mest användbara produkterna är de där utvecklarna har förstått vad produkten är avsedd att åstadkomma för sina användare och hur den ska uppnå det syftet.

Varför valde jag då denna bok trots att den inte direkt är relaterad med media? Om Jag tänker på begreppet ”media idag”, så tänker jag på gott och ont på digital media. Och det är något som jag fokuserat på här. Vi kan konstatera  att vår värld digitaliseras allt mera och media lika så. Också de produkter som marknadsförs har en stark koppling till vår digitala värld. Då anser jag det också som en fundamental sak för företag som YLE, som vill utveckla och stärka sin organisation i dessa  digitala tider. Att förstå hur man skall tänka när man utvecklar produkter och tjänster för kunderna med ett stakt digitalt mediabeteende. Jag tror att vi har hjälp av denna bok i projektet eftersom den ger en insyn i just detta och hur detta görs på ett bra, de mest effektiva och ekonomiska sättet. Med detta i bakfickan kan vi hoppeligen komma till bra slutsatser så här i projektets slutskede,  i gruppen Team Know-how hade vi också bollat ideér om appar, vilket boken också bra passar in på.

Boken har öppant upp en hel del om hur komplicerat eller i hur små bitar man faktiskt kan spjälka något som produkt krav. Allt från hur produkten eller tjänsen skall fungera till värde åt kunden, eller få en nogrann bild av omfattningen
av projektet. Och det som boken har som jag anser väldigt användbart är modeller för hur man skall ta fram och lista dessa krav och veta vilka som är de rätta för just den produkten. En av de större och viktigare är Volere krav process modellen, i boken beskrivs exakt vad modellen består av och hur den skall byggas upp. En kravanalys är avgörande för framgången för ett system eller mjukvaruprojekt.



”The foundation of the house of quality is the belief that products should be designed to reflect customers´ desires and tastes- so marketing people, design engineers, and manufacturing staff must work closely together from the time a product is first conceived”

(2006, 338)

REFERENSER

S. Robertson, J. Robertson, (2006), ”Mastering the Requirements Process”, 2nd E. Boston: Pearson Education

No comments:

Post a Comment