Sunday, April 19, 2015

Bokreflektion: Axel Koukkula



Jag valde som min bok David Aakers "Brand relevance : making competitors irrelevant" (2011), då jag såg att bokens titel skulle vara aktuell inom vår projekt. Vi hade valt som vårt projekt "Apps om 5 år" och då konkurrensen på app-marknaden är enorm, måste varumärket vara starkt för att skilja sig ur mängden.

Aaker har använt sig av flera olika case-fall för att ta fram sina synpunkter i boken, som t.ex. Apple's iMac och iPad, öltillverkaren Asahi i Japan m. fl.. Detta tycker jag att är mycket bra då det är lättare att förstå de teorier han hänvisar till, då det finns något konkret man kan koppla det till. I början av boken tar han fram de två viktigaste modellerna i tanke på vårt projekt : the brand preference model och the brand relevance model.

Som Aaker skriver (2011:10)så handlar den förstnämnda av dessa två, handlar det om att skapa en stark preferens av sitt eget varumärke över de konkurrerande märken för kunderna. Då handlar det om att göra detta i en kategori/underkategori som finns redan på marknaden, och bara göra varumärket mer attraktivt och pålitligt för kunderna.

Däremot handlar det i "the brand relevance model" om att skapa en ny kategori eller underkategori för en vara, och få en dominerande marknadsposition inom den kategorin. Ifall man lyckas skapa en tillräckligt olik produkt som skulle inte konkurrera med nuvarande produkter, eller om man t.o.m. lyckas ta över deras marknadsandel, blir konkurrenterna orelevanta. Det är dock svårt att behålla synligheten för endast sitt varumärke inom en kategori och upprätthålla en ny kategori, för att inte nämna svårigheten att skapa en helt ny kategori.(2011:14)

Jag tror att vi i Team Know-How kan använda dessa modeller i vårt projekt då ett starkt varumärke är mycket viktigt inom marknaden för appar. Inför framtiden blir det säkert ännu mera relevant med dessa modeller då marknaden växer kraftigt årligen.

Källor:

Aaker, David A. (2011) Brand relevance : making competitors irrelevant

No comments:

Post a Comment